Suomen johtava myyntipalveluyhtiö Bookers otti Teamtailor-järjestelmän käyttöön tänä syksynä. Vauhdilla kasvavaan yritykseen etsitään jatkuvasti uusia myynnin ammattilaisia, eikä vanha rekrytointijärjestelmä enää skaalautunut kasvuyrityksen tarpeisiin.
Bookers koostuu kahdesta eri liiketoiminnosta, ajanvaraus- sekä myyntipalveluista. Ajanvarauksessa sovitaan päättäjätapaamisia Suomen johtaville yrityksille, myyntipalvelut taas kattavat koko myyntiprosessin alusta loppuun, eli käytännössä Bookers rakentaa voittavia myyntitiimejä suuryrityksille. Työntekijöitä Bookersilla on lähes 300 ja työntekijöiden keski-ikä konsernitasolla on noin 30-vuotta.
– Haemme voimakasta kasvua ja rekrytointivolyymimme on kova. Entry-levelille työllistämme tulevia huippumyyjiä, joilla ei välttämättä ole lainkaan aiempaa myyntikokemusta, vaan koulutamme heidät alusta alkaen. Tämän lisäksi tarjoamme monia mielenkiintoisia uramahdollisuuksia myös kokeneemmille myynnin konkareille, kertoo Bookersin HR-johtaja Marko Luttinen.
Rekrytointiprosessin läpinäkyvyys saa kiitosta
Bookersilla ollaan oltu uuteen järjestelmään erittäin tyytyväisiä:
– Tarvitsimme ennen kaikkea ratkaisun, joka parantaisi hakijakokemusta. Teamtailorin myötä myös erilaisten rekrytointiprosessien rakentaminen on selkeämpää ja järjestelmän helppokäyttöisyydestä on tullut kiitoksia, voimme esimerkiksi helposti tehdä yhteistyötä eri rekrytointien väillä useamman eri esihenkilön kanssa, Luttinen tiivistää.
Kun hakijamäärät kasvavat, on hakijakokemuksella vieläkin suurempi merkitys, sillä hakijat keskustelevat nykypäivänä paljon keskenään ja vertailevat kokemuksiaan.
Monipuolisuus auttaa potentiaalin löytämisessä
Teamtailorin avulla voidaan luoda useita erilaisia hakijaprosesseja, joissa muun muassa otetaan huomioon aiempi kokemus. Uusissa Bookerslaisissa etsitään potentiaalia, motivaatiota ja intoa, jolloin kahdenkeskeisellä keskustelulla on suurempi painoarvo, kuin kattavalla hakemuksella. Tällöin hakijaprosessista voidaan tehdä erittäin yksinkertainen ja pyytää hakijaa täyttämään esimerkiksi pelkät yhteystiedot. Kun taas tarjolla on kokemusta edellyttävä tehtävä, voidaan kysymykset räätälöidä juuri kyseiseen hakuun sopiviksi.
Bookersilla esihenkilö rekrytoi uudet Bookerslaiset itse omaan tiimiinsä. HR:llä on kuitenkin koko prosessin ajan kattava näkyvyys siihen, kuinka rekrytoinnit etenevät ja millaisia hakijamäärät ovat.
– Erityisen kätevää on seurata rekrytointiprosessia Teamtailorin oman sovelluksen kautta. Näin esihenkilö pääsee kiinni omiin rekrytointeihin mistä tahansa, eikä sähköpostilaatikko täyty erilaisista viesteistä, kun notifikaatiot tulevat puhelimeen. Itsekin seuraan aktiivisesti tilannetta sovelluksen kautta, erityisesti silloin, kun on kiireellinen haku päällä, Luttinen toteaa.
Helppokäyttöisen alustan kautta hoituu helposti myös markkinointi
Toistaiseksi Bookers on keskittynyt Teamtailorin käytössä erityisesti hakijakokemukseen, eivätkä esimerkiksi triggerit, joilla voidaan automatisoida erilaisia toimintoja, ole vielä käytössä. Sen sijaan markkinointiländärien tekoa Bookersilla on jo testattu.
– Kokeilimme sitä yhdessä trainee-kampanjassa, ja se onnistui helposti, summaa Luttinen.
Myös markkinoinnin automaatiot on koettu Bookersilla helpoiksi. Tiettyihin rekrytointikanaviin voidaan olla Teamtailorin kautta suoraan yhteydessä, eikä ilmoitusten julkaisua varten tarvitse erikseen hakeutua kyseisen kanavan sivustolle.
– Kaikki hoituu Teamtailorin kautta todella helposti. Nyt voin sanoa, että meillä on käytössä järjestelmä, joka tukee kasvuamme ja skaalautuu sen myötä, kertoo Luttinen.
Olisiko teidänkin aika kokeilla rekrytointijärjestelmää, joka tukee kasvua ja skaalautuu näppärästi erilaisiin tarpeisiin?
Rekrytoinnin on oltava mahdollisimman vaivaton prosessi kaikille osapuolille. Teamtailor-järjestelmän avulla vaikutat hakijakokemukseen positiivisesti ja saat paremmin näkyvyyttä hakijoiden keskuudessa. Jo 500 suomalaisorganisaation käytössä oleva järjestelmä on ennestään tuttu myös monelle työnhakijalle.
Ole minuun yhteydessä, jos haluat kuulla lisää.